Christmas Countdown

torsdag 29. desember 2011

Tutorial Chocolategiftbox/ Sjokoladeeske

Så hyggelig at noen vil ha framgangsmåten for sjokoladeesken jeg laget før jul.
Jeg har nå prøvd å lage en Tutorial, og her kommer den:

It is so nice that someone wants a tutorial for the Chocolategiftbox I made earlier this month, so; here it comes:

Du trenger:
Bazzill Kraft Kartong
Mønsterpapir
evt pynt (Jeg har klippet motiv fra et julekort som hadde samme nisser som mønsterpapiret)
100 g Freia Melkesjokolade ("Et lite stykke Norge")
2 stk Magneter
Dobbeltsidig tape
Limpenn

You'll need: Bazzill Craft Cardstock
Designpaper
decorations, if needed(I've cut images from a christmascard that had the same kind of image as the designpaper)
Milkchocolate
2 Magnets
Doublesided Tape
Gluepen

Kutt Kraft Kartongen til 7" X 10"
Cut the Craft Cardstock to 7" X 10"
Score Langside: 3 1/8", 3 1/2", 6 5/8", 7"
(Det står nå igjen 1/2" til sammenliming.)
Score on the longside: 3 1/8", 3 1/2", 6 5/8", 7"
(you now have 1/2" to glue the box together)
Score Kortside: 3/8", 7 7/8", 8 1/4"
Score on the short side: 3/8", 7 7/8", 8 1/4"
Skjær/ klipp nå etter de sorte, heltrukne linjene.
Som du ser av bildet under, har jeg skråklippet de små "tabs'ene", dette er for at esken skal lukke penere :)
Cut after the black lines.
(As you can see by the picture below, I have cut the little tabs at an angle, this makes the box close better)
Kutt paneler:
2 stk: 3" X 7 3/8"
2 stk 2/8" X 7 3/8"
2 stk 3" X 2/8"
"Lokk": 3" X 2 1/4", punch så kanten.
(Størrelsen på panelet til lokket må tilpasses punchen du velger å bruke)
Cut Panels:
2: 3" X 7 3/8"
2: 2/8" X 7 3/8"
2: 3" X 2/8"
"Lid": 3" X 2 1/4", punch the edge.
(You'll have to adjust the size of the panel after the punch you choose to use)
Svert alle kanter som vil bli synlige.
Jeg har svertet med DistressInk PumiceStone, enhver annen farge kan selvfølgelig brukes...
Distress all visible edges.
I've used DistressInk PumiceStone, but any other colour can, of course, be used...

Jeg fant motivet jeg har valgt å pynte denne eska med på et julekort. Jeg klippet det ut og svertet kantene.
I found the image to decorate the chocolatebox on a christmascard. I cut the image and distressed the edges.
Hilsningen jeg skal bruke på lokket er fra samme kort, her klippet og distresset.
The greeting I'll use on the lid is from the same card, here it is, cut and distressed.

Så kan mønsterpapirpanelene limes på boksen.
Husk å lime magneten på framsiden FØR du limer på mønsterpapiret!
Now its time to glue the designpaperpanels to the box.
Remember to glue down the magnet to the frontside BEFORE you glue down the designpaper!
Når mønsterpapiret er limt fast (med magneten under), kan du slippe ned den andre magneten slik at den fester seg på den som er under mønsterpapiret. Fest så en liten Gluedot til magneten (slik den ligger, da er du sikker på at limet blir på riktig side av magneten :) )
When the designpaper is glued down (the magnet underneath!), you can drop the other magnet down, and it'll attach to the other magnet. Put then a little Gluedot to the magnet (just do it, leaving the magnet as it is, and you'll be sure the Glue will be on the right side of the magnet :) )
Når du så bretter (IKKE limer) eska sammen...
Fold (do NOT yet glue) the box together...
...kan du lukke lokket, trykke forsiktig ...
...close the lid, and push carefully...
...og magneten vil feste seg til riktig sted
...and the magnet is fastened to the right place
Til å lime eska sammen bruker jeg Extra Sticky Tape.
Jeg bruker også en liten bit på hver av de to "tabs'ene" i nedkant (det er vel strengt tatt ikke nødvendig, men jeg liker at det sitter skikkelig...)
I use Extra Sticky Tape to glue the box together.
I also use a little bit on each of the tabs to be sure its properly closed.
Da er det på tide å dekorere og feste lokkets forsidepanel.
Jeg har limt en liten blondebit under "Gledelig Jul"-panelet. Jeg har også festet to brads på det, før jeg limte det til mønsterarket.
Then its time to decorate and glue down the frontpanel of the lid.
I've used a little bit of lace under the greeting, and put on two brads before attaching it to the designpaper.
Her har jeg gjort klar "pynten" til for- og baksiden på eska (dvs svertet kantene.
Med disse lekre papirene vil jeg ikke dekorere for mye...)
Here's the decor for the front- and backside of my box. With the georgeous paper from Papirdesign I don't want to decorate too much...
Så...
Slik ble framsiden av esken:
This is how the frontside of the box turned out:
og slik ble baksiden:
and here's the backside:
med "Et lite stykke Norge" inni :)
and inside a milkchocolate (this milkchocolate has the slogan "a little piece of Norway")

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger på tutorialen; har jeg brukt for mange/ for få bilder, er hvert punkt godt nok forklart, kort sagt - hva burde jeg gjort annerledes....

I'll be happy if you'd take the time to tell me if there's anything I should have done differently
- more pictures/ less pictures, have I explained well enough - you know......


11 kommentarer:

  1. Titt tei,her kommer jeg!
    Så flott at dufikk det fixa :-)
    Herlig tutorial på ei søt gave!
    Tusen takk for at du deler med oss!
    -Helle-

    SvarSlett
  2. Kjempefin eske, takk for at du deler

    Hilsen Anne-Elisabeth

    SvarSlett
  3. Flott bruksanvisning!!
    Synes dette ble flott,mange bilder og god forklaring!
    Takk for at du deler : )

    SvarSlett
  4. Tusen takk Lisbeth.
    Nå har jeg endelig kommet meg inn på hobbyrommet igjen...noen måneder siden sist...så nå skal jeg prøve meg på sjokoladekortet.

    SvarSlett
  5. Så kjempe fin denne var :) Den skal helt klart prøves, må nok bare få tak i ett pregebrett først! Nydelig var den, og godt forklart, noe jeg setter pris på som ikke har gjort så mye scrapping enda :)

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett